ā€œIk heb mijn droom verwezenlijktā€

Het verhaal van Esther Pijnenburg, Zij-instromer

Het roer om


Als kind speelde ik vaak schooltje, dus als je me toen gevraagd zou hebben wat ik wilde worden, had ik juf geantwoord. Het liep anders. Via de mavo, meao en heao belandde ik in de financiĆ«le wereld. De Rabobank was in die tijd een werkgever die bij me paste. Gaandeweg merkte ik dat het steeds minder om mensen ging en was er geen tijd meer voor echt contact met klanten.  En dat is iets wat ik wel nodig heb in een baan.

Ondertussen moest ik steeds vaker denken aan die droom die ik als kind had om voor de klas te staan. Dat bleef kriebelen, waarna ik me heb ingeschreven voor het zij-instroomtraject. En ik vind het fantastisch. Ik ben in het onderwijs helemaal op mijn plaats.

Die financiĆ«le wereld mis ik geen moment. Voor mij is de combi leren en werken ideaal. Ik wil aan de slag. En ik ben een beetje van de Pippi Langkous instelling: ā€˜Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan.ā€™

Controle loslaten
Wat ik vanuit mijn eerdere werk meeneem, is dat ik gemakkelijk nieuwe zaken aanpak en me verdiep in materie. Ook improviseren gaat me goed af. Dat komt van pas in het werken met kinderen, want je kunt iets wel plannen, maar er gebeurt altijd wel iets onverwachts dat je planning overhoop haalt.

Van betekenis zijn
Op de school waar ik werk, de Stelaertshoeve, hebben kinderen veel ondersteuning nodig in het leren. De vele culturen, nationaliteiten en de onderwijsbehoeften zijn ook de reden waarom ik me hier op mijn plaats voel. Ik kan hier echt iets betekenen voor deze kinderen. Woordenschat versterken bijvoorbeeld is zeker in de kleutergroep heel belangrijk. Dan helpt het om gesprekken te hebben, vragen te stellen en door te vragen. Je schept ook een band als je oprecht geĆÆnteresseerd bent en informeert naar hoe het thuis gaat. Kinderen voelen meteen of je echt bent.

Hart en ziel
Voor de klas staan voelt voor mij bijna niet als werken. Ik krijg hier zoveel energie van. Het klinkt misschien wat clichƩ maar het is ontzettend dankbaar. Na de kerstvakantie kwamen de kinderen op me afgerend om te knuffelen. Daar kreeg ik echt kippenvel van. Dat ik van betekenis mag zijn voor deze kinderen, dat is waarom ik in het onderwijs werk. Vergis je niet, ik maak veel uren, maar ik doe het met hart en ziel.

Werkgever met visie
Mondiaen kende ik eerlijk gezegd niet voordat ik hier kwam werken. Ik kan me heel goed vinden in onze koers. Bij Mondiaen is Ć©Ć©n van de pijlers samen, dit spreekt me aan. We hebben elkaar nodig om het onderwijs beter te maken.

Wat ik goed vind bij Mondiaen is dat starters goed begeleid worden. Door workshops, intervisie en door een werkveld coach.