Allemaal anders
Kinderen willen graag leren en ik vind het belangrijk om daar de ruimte voor te geven. Het gaat dan niet alleen om kennis maar ook om persoonsontwikkeling. Het ene kind heeft een ander leertempo dan het andere en ook op andere punten benadruk ik dat we allemaal anders zijn. Niets is raar, het mag er allemaal zijn. Om dat kracht bij te zetten, zet ik wel eens een muziekje op en nodig ik kinderen uit om lekker met me mee te dansen.
De bedoeling is zichtbaar
De Mondiaen pijlers breng ik volgens mij vanzelfsprekend in praktijk. Professioneel thuisokmen gaat over jezelf zijn, maar ook dat je niet alles goed hoeft te kunnen. En het gaat ook over autonomie, zelfstandig keuzes maken en je verantwoordelijkheid nemen. Samen verschillend zie ik bij mijn groep als kinderen trots zijn op een klasgenootje, als ze een ander echt iets gunnen. Ik zie dat ook terug in de samenwerking tussen collega’s op school.
Aansluiten op behoeften
Als ik terugkijk op de middelbare school, dan herinner ik me een leraar die de stof niet alleen goed kon uitleggen, maar ook met humor wist aan te sluiten op onze leefwereld en waar wij als leerlingen op dat moment behoefte aan hadden. Dat zijn volgens mij wel kenmerken van een goede leraar. Ik zie het als mijn kwaliteit om mezelf te blijven uitdagen. Door de tijdsdruk is dat niet eenvoudig. Het sluipt er gemakkelijk in dat je teruggrijpt op vaste patronen. Dan ben je ook minder geneigd om aan de slag te gaan met ervaringsgericht leren.
Samen ontwikkelen
Wat ik fijn vind bij Mondiaen is dat we veel ruimte hebben voor eigen ontwikkeling en dat we aandacht hebben voor gedeeld leiderschap. In onze school hebben we veel expertise in huis. Ik denk dat we er als team voordeel van hebben als we onze eigen interesses en kwaliteiten inzetten voor de school. Dat is samen het verschil maken. Wat ik heel goed geregeld vind, is het starters traject en ook de intervisie bijeenkomsten binnen Mondiaen. Daar word ik altijd heel blij van. Je hoort elkaars verhalen en komt tot nieuwe inzichten.
Met plezier leren
Als kinderen van school gaan hoop ik dat ze nog eens terugdenken aan de tijd in mijn groep. Ik hoop dan dat ze veel geleerd hebben, maar ook dat ze zich het plezier herinneren dat we samen hadden. Ik ben graag zoveel mogelijk mezelf in de klas. Muziek maken en dansen is voor mij ontspanning. Ik krijg er energie van, maar het helpt me ook om te concentreren. Het brengt ook het kind in mezelf naar boven. In de klas zing ik soms spontaan een liedje en dan slaat de vonk meteen over. Het kan de sfeer in de groep meteen positief beïnvloeden. Ik kan geen groter compliment bedenken dan wanneer kinderen me laten weten dat ze het fijn vinden bij mij in de klas. Natuurlijk zijn resultaten belangrijk. Ouders willen ook het liefst een stijgende lijn zien. Ik wil vooral dat kinderen succeservaringen hebben, dat ze leren doorzetten als het even moeilijk is en dat ze op hun eigen manier groeien in hun ontwikkeling.